ΥΓΕΙΑ - ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Καρδιά & Άσκηση

Συγγραφέας: Εύη Βαρβαρέσου, Φαρμακοποιός

Καρδιά & Άσκηση

Η συμβολή της άσκησης στην πρόληψη και τη διαχείριση καρδιαγγειακών νοσημάτων!

Σε γενικό πλαίσιο, είναι ευρέως γνωστές οι ευεργετικές επιδράσεις της άσκησης στη διατήρηση καλής σωματικής και ψυχικής υγείας. Ποια είναι όμως τα ιδιαίτερα οφέλη που έχει στο καρδιαγγειακό μας σύστημα και τι γίνεται όταν προϋπάρχει καρδιολογικό πρόβλημα;

Η πρόληψη είναι η καλύτερη θεραπεία
Ο σύγχρονος τρόπος ζωής των δυτικών κοινωνιών, τον οποίο έχουμε υιοθετήσει, έχει δυστυχώς συνεισφέρει στην αύξηση της εμφάνισης καρδιαγγειακών νοσημάτων . Τα νοσήματα αυτά χαρακτηρίζονται από την παρουσία αθηρωματικών πλακών στα αγγεία – με επακόλουθες στενώσεις και παρεμπόδιση της ομαλής κυκλοφορίας του αίματος – και διαχωρίζονται ανάλογα με τον εντοπισμό των αγγείων που προσβάλλονται σε :


- Στεφανιαία νόσος (όταν προσβάλλονται τα στεφανιαία αγγεία) : στηθάγχη, έμφραγμα, καρδιακή ανεπάρκεια
- Αγγειακά εγκεφαλικά επεισόδια (όταν προσβάλλονται τα αγγεία του εγκεφάλου)
- Περιφερική αρτηριοπάθεια (όταν προσβάλλονται τα αγγεία των κάτω άκρων).


Στη γένεση των αθηρωματικών πλακών συνεισφέρουν πολλοί παράγοντες με κυριότερους το κάπνισμα, τα αυξημένα επίπεδα χοληστερόλης και σακχάρου, την υπέρταση και το κληρονομικό ιστορικό. Η έλλειψη άσκησης είναι επίσης μια πολύ σημαντική συνιστώσα που συμβάλλει στην παθογόνο αυτή διαδικασία.


Αν από τη μεριά μας προσπαθήσουμε να τροποποιήσουμε τους παράγοντες που επιδέχονται αλλαγής, θα έχουμε κάνει ένα πολύ σημαντικό βήμα στην πρόληψη των καρδιαγγειακών νοσημάτων. Στην κατεύθυνση αυτή, έχει αποδειχτεί πως η αερόβια άσκηση, όπως είναι το περπάτημα, το τρέξιμο, το κολύμπι, το ποδήλατο κ.α., σε τακτική συχνότητα, επιδρά μέσω πολλαπλών μηχανισμών στη βελτίωση της καρδιαγγειακής λειτουργίας. Συγκεκριμένα, βοηθά :
- στην εκγύμναση των μυών της καρδιάς και την αύξηση της προσαρμοστικότητάς τους σε συνθήκες υψηλών απαιτήσεων
- στην καλύτερη ρύθμιση της υπέρτασης
- στη διατήρηση φυσιολογικών επιπέδων σακχάρου
- στη μείωση των υψηλών επιπέδων χοληστερόλης
- στον έλεγχο του σωματικού βάρους.


Συστήνεται λοιπόν η καθημερινή, εφόσον αυτό είναι δυνατό, αερόβια άσκηση διάρκειας περίπου 30 λεπτών και έντασης μέτριας. Η επιλογή του είδους της αερόβιας άσκησης γίνεται σε προσωπικό επίπεδο ανάλογα με τις προτιμήσεις και τις συνθήκες καθημερινότητας του ατόμου.

Τι πρέπει να κάνετε αν νοσήσετε


Η προσθήκη (ή η διατήρηση) της άσκησης στη ζωή ενός ατόμου που εμφανίζει καρδιαγγειακό πρόβλημα, όχι μόνο δεν είναι απαγορευτική αλλά θα μπορούσε και να χαρακτηριστεί ευεργετική. Πρωταρχικό και καθόλου αμελητέο βήμα βέβαια στην διαδικασία αυτή είναι η συνεργασία με το θεράποντα ιατρό ώστε να καθοριστεί το είδος, η συχνότητα και η ένταση της άσκησης και να προβλεφθεί τυχόν τροποποίηση της φαρμακευτικής αγωγής. Παρακάτω παρατίθενται κάποιες γενικές συμβουλές ως προς τα χαρακτηριστικά που θα πρέπει να έχει η άσκηση σε κάποιες από τις κυριότερες κατηγορίες καρδιαγγειακών νόσων.
- ΚΑΡΔΙΑΚΗ ΑΝΕΠΑΡΚΕΙΑ :   Οι ασθενείς αυτής της κατηγορίας είναι συνήθως υπέρβαροι και παρουσιάζουν αρθρίτιδα. Επομένως πολύ βοηθητικές είναι οι ασκήσεις που βελτιώνουν την ευλυγισία και την ισορροπία, αυξάνουν τη μυϊκή μάζα και συνεισφέρουν στη διατήρηση σταθερού σωματικού βάρους. Η yoga και η αερόβια γυμναστική στο νερό είναι δύο πολύ χαρακτηριστικά παραδείγματα. Όταν χρησιμοποιούνται βάρη, καλό θα είναι αυτά να παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα.
- ΕΜΦΡΑΓΜΑ ΤΟΥ ΜΥΟΚΑΡΔΙΟΥ : Μετά την εμφάνιση ενός τέτοιου επεισοδίου, ο ασθενής θα ωφεληθεί από την άσκηση και μέσω της αύξησης της δύναμής του και μέσω της ενίσχυσης της αυτοπεποίθησής του. Προτείνονται λοιπόν δραστηριότητες ευχάριστες όπως ο χορός, ενώ θα πρέπει να αποφεύγονται εκτεταμένες ισομετρικές ασκήσεις, όπως οι κάμψεις και τα καθίσματα, για την πρόληψη εμφάνισης κακώσεων.
- ΑΝΕΥΡΥΣΜΑ ΣΕ ΚΑΡΔΙΑΚΑ ΑΓΓΕΙΑ : Στην κατηγορία αυτή έχουμε την ισχυρή σύσταση αποφυγής άρσης βαρών. Ελαφριές αερόβιες ασκήσεις όπως το ποδήλατο, το περπάτημα και το κολύμπι είναι επιτρεπτές.

Γενικές οδηγίες περιλαμβάνουν επίσης :
- την αποφυγή υπαίθριας άσκησης υπό ακραίες καιρικές συνθήκες και την προτίμηση εσωτερικών χώρων στις περιπτώσεις αυτές
- τη φροντίδα επαρκούς ενυδάτωσης
- τη σταδιακή επάνοδο στο πρόγραμμα των ασκήσεων μετά από περίοδο αποχής και
- τη διακοπή της άσκησης σε περίπτωση εμφάνισης κόπωσης, δύσπνοιας, πόνου στο στήθος ή ζαλάδας και την επικοινωνία με το θεράποντα ιατρό.

Συμπερασματικά, τα οφέλη της καρδιαγγειακής λειτουργίας από την άσκηση είναι πολλαπλά και πολυεπίπεδα. Συμβάλλουν όχι μόνο στην πρόληψη εμφάνισης σχετικών παθήσεων σε μια εποχή που ο τρόπος ζωής τις ευνοεί, αλλά και στη διαχείριση των παθήσεων αυτών μέσω της μυϊκής ενδυνάμωσης και της ψυχικής ευεξίας. Ειδικά το κομμάτι της ψυχικής ισορροπίας και της τόνωσης της αυτοπεποίθησης είναι πολύ σημαντικό για τους καρδιολογικούς ασθενείς γιατί τείνουν πολλές φορές να εμφανίζουν συμπτώματα μελαγχολίας και παραίτησης. Η άσκηση, ως μέρος του ευ ζην, αφορά όλους μας και θα πρέπει να είναι αναπόσπαστο μέρος της ήδη πολυάσχολης ζωής μας.


14 μέρες επιστροφή

Δεν σου αρέσουν ή δεν σε ικανοποιούν τα προϊόντα σου;
Επέστρεψε τα σε 14 μέρες.

Εξυπηρέτηση πελατών

Από Δευτέρα έως Παρασκευή, από τις 9 το πρωί μέχρι τις 9 το βράδυ, είμαστε δίπλα σου για να σε εξυπηρετήσουμε.

Ταχυτατες αποστολες

Ταχύτατες αποστολές σε όλη την Ελλάδα. Και αν είσαι VIP μέλος, μπορείς να παραλάβεις και την ίδια μέρα.

Μοναδικες προσφορες

Μην χάνεις λεπτό. Κανε Login στο λογαριασμό σου και απόλαυσε μοναδικές ευκαιρίες που δεν θα βρεις πουθενά αλλού.