Συστηματική άσκηση: Τι γίνεται όταν έχεις χάσει τη φόρμα σου; - TFM.gr

Συστηματική άσκηση, το ότι αποτελεί κάθε χρόνο τον στόχο μας το ξέρουμε. Τι γίνεται όμως όταν έχει μεσολαβήσει πανδημία (άρα κλειστά γυμναστήρια και οι περισσότεροι χώροι άθλησης όπου απολαμβάναμε το χόμπι μας), δεύτερο lockdown και γιορτές Χριστουγέννων;

Ακόμη και για τους πιστούς ερασιτέχνες αθλητές, υπάρχει πάντα ένα χρονικό διάστημα που το σώμα και το πνεύμα αντιδρούν. Η αντίδραση έρχεται συνήθως μέσα από ένα μικρό διάλειμμα, το οποίο συνδυάζεται με διακοπές (καλοκαίρι, Χριστούγεννα κτλ). Σε πόσο καιρό όμως χάνουμε τη φόρμα μας;

Αυτό εξαρτάται από το πόσο καιρό έχεις σταματήσει τις προπονήσεις σου και το επίπεδο της φυσικής κατάστασής σου.

Συστηματική άσκηση: Πότε θα ξαναβρεις τη φόρμα σου

  1. Αν είσαι από εκείνους που ασκούνται 5- 6 φορές την εβδομάδα για τουλάχιστον ένα χρόνο, τότε σίγουρα θα ξαναβρείς εύκολα τη φόρμα σου.
  2. Αν διέκοψες την έντονη άσκηση για λόγους υγείας, το σώμα σου περνάει έντονο στρες (ειδικότερα στις περιπτώσεις κάποιας ασθένειας) αλλά θα αρχίσει να χάνει μυϊκή μάζα έπειτα από τρεις περίπου εβδομάδες. Αν τώρα μιλάμε για έναν τραυματισμό σε συγκεκριμένο σημείο του σώματος, καλό είναι να προσπαθήσεις να ασκείς με ασφάλεια τα υπόλοιπα υγιή μέλη.
  3. Σε γενικές γραμμές η απώλεια μυϊκής μάζας ξεκινάει στις τρεις με τέσσερις εβδομάδες. Μάλιστα πολλές φορές χάνουμε σε όγκο λόγω της απώλειας μυϊκής μάζας και νομίζουμε πως χάνουμε κιλά λίπους (σχεδόν αδύνατο χωρίς τον συνδυασμό της ισορροπημένης διατροφής με την άσκηση). Στην πραγματικότητα όμως, όπως ορίζουν οι ειδικοί, δε χάνουμε μυϊκή μάζα από τόσο νωρίς. Απλά οι μύες και η δύναμή μας μέσω αυτών αρχίζουν να διαφοροποιούνται. Ενώ δηλαδή η μυϊκή δύναμη δε μεταβάλλεται τόσο έντονα στις πρώτες εβδομάδες, οι εξειδικευμένες μυϊκές ίνες (ανάλογα με το άθλημα που κάνει ο καθένας και τα σημεία που αυτό γυμνάζει), αλλάζουν σε ισχύ χωρίς προπόνηση.

Καρδιοαναπνευστικό: Γιατί «είμαι σε φόρμα» σημαίνει αναπνέω καλά

Πράγματι όταν κάποιος είναι σε φόρμα, σημαίνει πως ασκείται συστηματικά συνδυάζοντας τα βάρη με την cardio άσκηση. Αν η τελευταία σταματήσει, ο ασκούμενος δεν έχει το ίδιο καλή καρδιοαναπνευστική λειτουργία. Με απλά λόγια, κουράζεται πιο εύκολα σε καθημερινές δραστηριότητες (όπως όταν ανεβαίνει τις σκάλες).

Η αντοχή της καρδιάς και των πνευμόνων σε κάνουν να νιώθεις πιο δυνατός και υγιής. Αυτή η ικανότητα χάνεται εύκολα συγκριτικά με τη μυϊκή δύναμη. Συγκεκριμένα, σ’ έναν μήνα αδράνειας μειώνεται έως και 20% η ικανότητα VO2max, που μετράει τη μέγιστη ικανότητα πρόσληψης, μεταφοράς και χρήσης οξυγόνου κατά τη διάρκεια της προπόνησης.

Επιπλέον παράγοντες που παίζουν ρόλο στο να «ξαναβρείς τη φόρμα» σου

  1. Η ηλικία: Όσο πιο μεγάλος τόσο πιο εύκολα χάνεις τη φόρμα σου.
  2. Ο λόγος της παύσης από τη συστηματική άσκηση: Πάντα συμβουλευόμαστε τον γιατρό μας, αν σταματήσαμε για λόγους υγείας ή εξαιτίας ενός τραυματισμού.
  3. Η ψυχολογία: Όσο πιο πολύ στρες έχει το άτομο, τόσο πιο πολύ δυσκολεύεται να ξαναβρεί τη φόρμα του. Αποδεδειγμένα το άγχος συνδυάζεται με την έλλειψη δύναμης κι αντοχής.

Επομένως, βάλε στόχο, προσάρμοσέ τον στα δικά σου δεδομένα και την καθημερινότητα και όλα μοιάζουν εφικτά αρκεί να τα θέλεις πραγματικά!

Write A Comment