"Δύσκολο παιδί": Ένας όρος που απλά δεν υφίσταται! - TFM.gr

Η συμπεριφορά των παιδιών είναι αυτή που μας κάνει να λέμε ότι ένα παιδί είναι δύσκολο ή εύκολο. Στην πραγματικότητα όμως κανένα παιδί δεν είναι “δύσκολο”, απλά υπάρχει μία διαφοροποίηση στον χειρισμό του γονέα κι ενίοτε απαιτείται η βοήθεια των ειδικών. Ας τα πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή…

Η γνώμη των ειδικών για το πως ορίζεται ένα δύσκολο παιδί

Σύμφωνα με επίσημες έρευνες, το 10 – 15% των παιδιών γεννιούνται με δύσκολο ταμπεραμέντο ή ιδιοσυγκρασία. Στην πράξη αποδεικνύεται αυτό με τις έντονες αντιδράσεις τους, από τη βρεφική ακόμη ηλικία.

Έχουν πολλούς κολικούς και δύσκολα μπαίνουν σε πρόγραμμα στο φαγητό και τον ύπνο. Όσο μεγαλώνουν, μοιάζουν να αποσπώνται εύκολα, να ταράζονται εξίσου εύκολα με ό,τι επηρεάζει κάθε τους αίσθηση (θόρυβοι, γεύσεις, οσμές, έντονα φώτα).

Γενικότερα, στη βιβλιογραφία τα “δύσκολα” παιδιά αναφέρονται σαν αυτά που είναι απλώς “περισσότερο” – περισσότερο έντονα, περισσότερο δραστήρια, περισσότερο απαιτητικά και επίμονα, έχουν περισσότερο αρνητική διάθεση.

Πρόσφατη έρευνα που έγινε στο Πανεπιστήμιο του Harvard, μελέτησε το γνωστικό δυναμικό των λεγόμενων “εύκολων” και “δύσκολων” παιδιών και κατέληξε ότι είναι λάθος να σκεφτόμαστε ότι υπάρχουν παιδιά που εσκεμμένα θέλουν να φέρονται αρνητικά, να χειραγωγούν, να έχουν σκόπιμη ιδιοτροπία ή να μην έχουν κίνητρο να κάνουν το καλύτερο.

Οι έντονες αντιδράσεις είναι τα μηνύματα του παιδιού

Αν λοιπόν πάρουμε ως παραδοχή ότι δύσκολο είναι το παιδί με τις έντονες αντιδράσεις, η επόμενη απορία είναι τι θέλει να πει με αυτό κι αν θέλει πράγματι να πει κάτι. Κι όμως!

Σύμφωνα με έρευνες, οι έντονες αντιδράσεις των παιδιών είναι σήματα που δείχνουν ότι το νοητικό σύστημα υπερφορτώνεται και το παιδί αδυνατεί να αντιμετωπίσει την κατάσταση.

Παρόλο που περιστασιακά όλα τα παιδιά μπορεί να αντιδρούν έντονα όταν είναι κουρασμένα, όταν πεινάνε ή είναι άρρωστα, όταν αυτή η συμπεριφορά του παιδιού επαναλαμβάνεται με συνέπεια, τότε το πιθανότερο είναι ότι το παιδί δεν έχει αναπτύξει ακόμη το γνωστικό σύνολο ικανοτήτων που χρειάζεται.

Τα προβλήματα συμπεριφοράς δεν οφείλονται στην κακή, εκ γενετής, φύση του παιδιού αλλά σε άλλους επίκτητους παράγοντες (π.χ. φόβος, ζήλια, δυσκολία στην επικοινωνία, έλλειψη κοινωνικοποίησης, stress, μαθησιακές δυσκολίες).

Τα θετικά που έχουν τα “δύσκολα” παιδιά

Είναι σίγουρα πολλά. Αυτά όμως που συνηθίζονται στα πιο έντονα και εκρηκτικά παιδιά, σχετίζονται με το ταλέντο, τη δημιουργικότητα, το πάθος με ό,τι καταπιάνεται, τα πολλά ενδιαφέροντα και την αυθεντικότητα. Τα παιδιά αυτά έχουν ξεκάθαρες ευαισθησίες και έχουν ανάγκη από ιδιαίτερη φροντίδα και προσοχή. Όχι από επιπλέον θυμό.

Πως να αντιμετωπίσει ο γονέας ένα δύσκολο παιδί

Ο στόχος κάθε μορφής διαπαιδαγώγησης είναι η αυτονόμηση και η λειτουργικότητα που θα βοηθήσουν στην ομαλή ένταξη ενός παιδιού στην κοινωνία. Τι μπορούμε να κάνουμε ως γονείς:

  1. Να έχουμε υπομονή στις εκρήξεις του παιδιού, να συζητούμε μαζί του και να μην επιδιώκουμε την υπακοή. Οι έντονες αντιδράσεις ή οι αρνητικές συμπεριφορές είναι καλό να αντιμετωπίζονται σ’ ένα ουδέτερο κλίμα.
  2. Να μην παίρνουμε προσωπικά την αρνητική συμπεριφορά του παιδιού ή σαν ένδειξη αποτυχίας κατά την ανατροφή του. Κάθε περίπτωση είναι ξεχωριστή και πρέπει να αντιμετωπίζεται εξατομικευμένα.
  3. Ρωτάμε το παιδί για το τι το προβληματίζει και θέτουμε προτεραιότητες με βάση τη διαδικασία επίλυσης του ζητήματος που το απασχολεί. Δεν αγνοούμε τον προβληματισμό του. Αντιθέτως του δίνουμε την πρώτη θέση στην ατζέντα.
  4. Επιβραβεύουμε το παιδί τακτικά τονίζοντας την καλή συμπεριφορά του, όταν την έχει.
  5. Προλαμβάνουμε καταστάσεις και κυρίως αντιδράσεις, κάνοντας αντιπερισμασμό και κεντρίζοντας το ενδιαφέρον του παιδιού σε κάτι θετικό.
  6. Αν νιώθουμε ότι η κατάσταση είναι εκτός του δικού μας ελέγχου και δυσκολεύει, τότε ζητάμε τη γνώμη ενός ειδικού.
  7. Παρατηρούμε προσεκτικά τη συμπεριφορά του παιδιού και αν μπορούμε, καταγράφουμε τις αρνητικές και θετικές αντιδράσεις του. Αυτό θα βοηθήσει στην ενίσχυση των θετικών και την αποφυγή των αρνητικών, μελλοντικά.

Write A Comment