Ο Σίδηρος μεγαλώνει γερά Παιδιά - TFM.gr

Ο σίδηρος έχει σπουδαία σημασία για τον οργανισμό, ανεξαρτήτως ηλικίας. Πολλές φορές θα έχετε ακούσει για την αξία του, αλλά και πολλοί μύθοι κυκλοφορούν γύρω από αυτό το θέμα. Ας δούμε λοιπόν τι συμβαίνει πραγματικά…

Ο σίδηρος αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά μεταλλικά στοιχεία για τον οργανισμό του ανθρώπου, από τη βρεφική ακόμη ηλικία. Είναι βασικό συστατικό της αιμοσφαιρίνης, δηλαδή της ουσίας που μεταφέρει οξυγόνο σε όλους τους ιστούς του σώματος. Χωρίς το οξυγόνο δε μπορεί να γίνει καμία λειτουργία στο σώμα μας από τη λειτουργία του μεταβολισμού μέχρι τη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος.

Σίδηρος και πνευματική λειτουργία- ανάπτυξη

Ο σίδηρος παίζει και άλλο ένα σημαντικό ρόλο στο σώμα. Βοηθά στη καλή πνευματική ανάπτυξη του παιδιού και τη καλή λειτουργία του εγκεφάλου. Αντιθέτως η έλλειψη σιδήρου μπορεί να επιφέρει κόπωση και αρνητική επίδραση στη συμπεριφορά του παιδιού, στη διάθεσή του, την προσοχή και την ικανότητα μάθησης.

Είναι λοιπόν πολύ σημαντικό το παιδί να λαμβάνει επαρκή ποσότητα σιδήρου για να μπορέσει να ανταπεξέλθει στους ραγδαίους ρυθμούς ανάπτυξης τόσο του σώματος όσο και του μυαλού.

Η φύση έχει προνοήσει για τη πρόσληψη σιδήρου από το βρέφος. Έτσι το μητρικό γάλα περιέχει επαρκείς ποσότητες, οι οποίες καλύπτουν τις ανάγκες του νεογέννητου, κάτι το οποίο δεν κάνει το αγελαδινό γάλα αφού περιέχει ελάχιστη ποσότητα σιδήρου.

Άλλες καλές πηγές σιδήρου για τα παιδιά είναι το κόκκινο κρέας και τα εμπλουτισμένα με σίδηρο τρόφιμα όπως τα βρεφικά γάλατα και οι κρέμες δημητριακών. Η μορφή του σιδήρου στα προϊόντα αυτά είναι τέτοια που να εξασφαλίζεται η απορρόφηση του από τον οργανισμό.

Θα πρέπει να ξέρουμε ότι σίδηρο μπορούμε να λάβουμε από ζωικές πηγές (κρέας, κοτόπουλο, ψάρι) και από φυτικές πηγές (λαχανικά, όσπρια). Όμως να θυμάστε ότι ο φυτικός σίδηρος δεν απορροφάται το ίδιο εύκολα με το ζωικό. Επομένως ο καλύτερος τρόπος για να γεμίσουμε τις αποθήκες του οργανισμού με σίδηρο είναι να τον λάβουμε μέσα είτε από ζωικές πηγές είτε από εμπλουτισμένα τρόφιμα.

Η βιταμίνη C συμβάλλει αρκετά στην απορρόφηση του σιδήρου. Τη βρίσκουμε απλόχερα σε λαχανικά και φρούτα, όπως είναι τα εσπεριδοειδή, η φράουλα, το ροδάκινο, το ακτινίδιο κ.ά.

Οι φακές και το σπανάκι έχουν σίδηρο;

Αντίθετα με ότι πιστεύαμε, η αλήθεια είναι ότι οι τροφές αυτές έχουν πολύ μικρές ποσότητες σιδήρου, αλλά έτσι κι αλλιώς ο σίδηρος αυτός επειδή είναι φυτικός, δύσκολα απορροφάται από τον οργανισμό. Επομένως καλό είναι να μη βασιζόμαστε σε τις τροφές αυτές αν θέλουμε να ενισχύσουμε με σίδηρο τον οργανισμό του παιδιού.

Το γάλα εμποδίζει την απορρόφηση του σιδήρου;

Για την καλύτερη απορρόφηση γενικότερα καλό είναι να αποφεύγεται η κατανάλωσή σιδήρου μαζί με ασβέστιο γιατί το ένα μπορεί να εμποδίσει την απορρόφηση του άλλου.

Ο σίδηρος ωστόσο που περιέχουν τα εμπλουτισμένα γάλατα ή οι βρεφικές κρέμες δημητριακών, είναι σε ειδική απορροφήσιμη μορφή (άλατος σιδήρου) ένα σύμπλοκο που δεν εμποδίζεται από το ασβέστιο ώστε να μπορεί να δράσει όπου χρειάζεται στον οργανισμό.

Ιωσήφ Αλεξανδρίδης

Dietician-Nutritionist

Nutrition, Health & Wellness Manager, Nestle Hellas S.A 

www.nestlebaby.gr