Εμμηνόπαυση: Πότε ξεκινά και τι σε κάνει να νιώθεις - TFM.gr

Ως εμμηνόπαυση ορίζεται μια φυσιολογική κατάσταση που όλες οι γυναίκες περνούν καθώς μεγαλώνουν και συνοδεύεται από το τέλος της περιόδου ,στην ηλικία των 50 ετών με μια απόκλιση 3 η 4 ετών.

Υπάρχει μια αρχική περίοδος που ορίζεται ως κλιμακτήριος η αλλιώς περιεμμηνοπαυση κατά την οποία ο οργανισμός παράγει λιγότερα ωάρια και οιστρογόνα. Ακολουθεί η εμμηνόπαυση που η γυναίκα δεν παράγει καθόλου ωάρια από τις ωοθήκες με επακόλουθο την διακοπή της αναπαραγωγικής ικανότητας της και τέλος υπάρχει και η μετεμμηνοπαυσιακη περίοδος που πολλά συμπτώματα έχουν υποχωρήσει, αλλά τα θέματα υγείας που σχετίζονται με την έλλειψη οιστρογόνων  αυξάνουν.

Τα πρώτα αλλά και “δεύτερα” συμπτώματα

Οι γυναίκες παρουσιάζουν διάφορα συμπτώματα όπως εξάψεις (το πιο συχνό), νυχτερινή εφίδρωση, άγχος, στρες, εύκολη κόπωση, διαταραχές στην διάθεση και ψυχολογία, μειωμένη διάθεση για σεξουαλική επαφή, ξηρότητα του κόλπου και δυσπαρευνία, κατάθλιψη. Παράλληλα μπορεί να παρουσιαστεί αλλαγή στον μεταβολισμό της γυναίκας με αύξηση του σωματικού βάρους καθώς και ατροφία του δέρματος.

Μακροπρόθεσμα προβλήματα υγείας στη γυναίκα θα αποτελέσουν η οστεοπόρωση, τα καρδιαγγειακά νοσήματα και πιθανότητα για νόσο Alzheimer, λόγω έλλειψης οιστρογόνων.

Πρέπει να αντιμετωπίζονται όλα τα  συμπτώματα και ιδιαίτερα οι εξάψεις που είναι το πιο συχνό  για να μπορεί η κάθε γυναίκα στην εμμηνόπαυση να έχει όσο το δυνατόν καλύτερη διάθεση και καλύτερη ποιότητα ζωής. Δίνεται θεραπεία ορμονικής υποκατάστασης εάν δεν υπάρχουν συγκεκριμένες αντενδείξεις ,μέσω διαφόρων σκευασμάτων όπως χάπια, patch, γέλη. Η διάρκεια της θεραπείας είναι εξατομικευμένη για κάθε γυναίκα ανάλογα με τα συμπτώματα ,το ιατρικό ιστορικό, τυχόν  αντενδείξεις και τον τρόπο ζωής. Βασικές αντενδείξεις είναι ο καρκίνος μαστού, του ενδομητρίου ή των ωοθηκών, καθώς και ηπατοπάθεια ή θρομβοεμβολική νόσος.

Εμμηνόπαυση και καλύτερη ποιότητα ζωής

  • Να αποδεχτεί ότι είναι μια φυσιολογική κατάσταση την οποία κάθε γυναίκα θα περάσει
  • Να κάνει τακτικό ιατρικό έλεγχο στον γυναικολόγο της
  • Να ασκείται καθημερινά
  • Να βελτιώσει τη διατροφή της με ταυτόχρονη λήψη βιταμινών και ασβεστίου
  • Να βελτιώσει την ποιότητα ύπνου και να μειώσει το σωματικό της βάρος αποφεύγοντας λιπαρές τροφές και αλκοόλ

Αγαμέμνων Δρακονταείδης