Ιχθυομετανάστευση: Πόσο ασφαλή είναι τα ψάρια που τρώμε; - TFM.gr

Η Παγκόσμια Ημέρα για την Ιχθυομετανάστευση μάς δίνει την ευκαιρία να αναλογιστούμε πως οι ανθρώπινες παρεμβάσεις μπορούν για ακόμη μία φορά να επηρεάσουν το οικοσύστημα, αλλά και πόσο σημαντικά είναι τα ψάρια για την υγεία μας.

Τα ψάρια, ανάλογα τις περιβαλλοντικές συνθήκες, επιλέγουν να αποδημήσουν με κύριο στόχο την αναπαραγωγή. Ωστόσο, η ανθρώπινη δραστηριότητα με τη δημιουργία φραγμάτων εμποδίζει αυτή τη φυσική διαδικασία με συνέπειες στην ανάπτυξη των ψαριών.

Το γεγονός αυτό μπορεί να δημιουργήσει μειώσεις στον πληθυσμό των ψαριών ακόμη και αφανισμό τους. Με την κατασκευή των φραγμάτων και την επιβράδυνση της αποδημίας των ψαριών μπορεί να υποβαθμιστεί η ποιότητα του νερού και να μεταβληθεί η θερμοκρασία του. Επίσης, αυξάνονται τα αρπακτικά ψάρια με συνέπεια να διαταράσσεται η ισορροπία του οικοσυστήματος.

Ψάρια και η πολύτιμη διατροφική αξία τους

Η διατροφική αξία των ψαριών είναι υψηλή. Είναι πλούσια σε ομέγα-3 (EPA  και DHA) λιπαρά οξέα, τα οποία δε συνθέτει ο οργανισμός και είναι απαραίτητο να τα προσλαμβάνει από τη διατροφή του.

Αποτελούν πηγή πρωτεΐνης υψηλής βιολογικής αξίας και είναι πλούσια σε βιταμίνη Β12, βιταμίνη D, σίδηρο, ψευδάργυρο, σελήνιο και ιώδιο.

Τα ομέγα-3 έχουν αντιφλεγμονώδη δράση, επιδρούν θετικά στη διάθεση μειώνοντας την πιθανότητα κατάθλιψης, βελτιώνουν το λιπιδαιμικό προφίλ μειώνοντας τα τριγλυκερίδια και τη φλεγμονή στα αγγεία, μειώνουν την αρτηριακή πίεση και αποτελούν δομικό συστατικών των μεμβρανών των κυττάρων του εγκεφάλου, οπότε μειώνουν την πιθανότητα εκδήλωσης εκφυλιστικών παθήσεων, όπως άνοιας και νόσου Alzheimer.

Κατανάλωση ψαριών και ειδικές περιπτώσεις

Τα ψάρια αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της υγιεινής διατροφής στη διάρκεια της εγκυμοσύνης και του θηλασμού, καθώς φαίνεται να συνεισφέρουν στην ανάπτυξη του εμβρύου, στην καλή καρδιαγγειακή λειτουργία και στην πρόληψη της παχυσαρκίας.

Ιχθυομετανάστευση: Τι λένε οι ειδικοί

Οι συστάσεις για την κατανάλωση ψαριών από την Αμερικάνικη καρδιολογική εταιρεία είναι μια μερίδα, δηλαδή περίπου όσο η παλάμη του χεριού, 2-3 φορές την εβδομάδα.

Πολύ σημαντική είναι και η επιλογή του ψαριού λόγω της συγκέντρωσης μεθυλικού υδραργύρου. Τα μεγάλα σε μέγεθος και ηλικία ψάρια φαίνεται να περιέχουν υψηλότερες ποσότητες υδραργύρου, καθώς τρέφονται με μικρά ψάρια με συνέπεια την συσσώρευση σε αυτά.

Ο υδράργυρος που πέφτει στη θάλασσα μετατρέπεται από τα βακτήρια σε μεθυλο-υδράργυρο, ο οποίος καταλήγει στο ζωοπλαγκτόν, από το οποίο τρέφονται μικρά και μεγάλα ψάρια. Να γιατί η ιχθυομετανάστευση θέλει προσοχή από τους καταναλωτές και την επιλογή που κάνουν όταν αγοράζουν ψάρια!

Τα ψάρια με τις μεγαλύτερες περιεκτικότητες υδραργύρου είναι ο καρχαρίας, ο ξιφίας, ο τόνος, πέστροφα ανοιχτής θαλάσσης, το βασιλικό σκουμπρί, το μάρλιν, ενώ αυτά με τις μικρότερες είναι  οι γαρίδες, η σαρδέλα, η μαρίδα, ο γαύρος, η ρέγγα, ο μπακαλιάρος, ο εκτρεφόμενος σολομός. Αφαίρεση του δέρματος του ψαριού πριν την κατανάλωση μπορεί ενδεχομένως να ελαττώσει την περιεκτικότητα σε βαρέα μέταλλα αλλά όχι σε σημαντικό βαθμό.

Με την κατάλληλη επιλογή των ψαριών και τη συχνή κατανάλωση θα επιτύχουμε τα βέλτιστα οφέλη για την υγεία.

Write A Comment