Κρασί και οφέλη: Στην υγειά μας βρε παιδιά! - TFM.gr

Το κρασί αποτελεί ένα από τα αρχαιότερα αλκοολούχα ροφήματα, το οποίο μάλιστα παραμένει ένα από τα βασικά συστατικά της καθημερινής δίαιτας. Για το λόγο αυτό, η επίδραση του κρασιού στην ανθρώπινη υγεία έχει μελετηθεί εκτενώς την τελευταία δεκαετία, αποδεικνύοντας πως η μέτρια κατανάλωσή του μπορεί να φανεί επωφελής.

Από τον Κασιμάτη Θεόδωρο, Διαιτολόγο- Διατροφολόγο της Nutrition Solutions

Η καρδιοπροστατευτική δράση του κρασιού φαίνεται να είναι η πιο διαδεδομένη, μιας και το εν λόγω αλκοολούχο πότο φέρεται να εμπλέκεται στο λεγόμενο “Γαλλικό παράδοξο”. Πιο συγκεκριμένα, παρατηρήθηκε πως ο γαλλικός πληθυσμός, παρότι κατανάλωνε υψηλές ποσότητες κορεσμένων λιπαρών, φαίνεται να είχε μικρότερα ποσοστά εμφάνισης ισχαιμικών καρδιακών επεισοδίων, γεγονός που συσχετίστηκε με την κατανάλωση κόκκινου κρασιού.

Πιο σύγχρονες μελέτες, υποστήριξαν πως το είδος του αλκοολούχου ποτού δεν είναι αυτό που προσφέρει προστασία, αλλά το αλκοόλ αυτό καθαυτό, μιας και αντίστοιχα αποτελέσματα βρέθηκαν έπειτα από έλεγχο μπύρας και άλλων αλκοολούχων ροφημάτων.

Η πολυσύνθετη δομή του και τα οφέλη για την υγεία

Το κρασί, ωστόσο, εκτός από το αλκοόλ διαθέτει μία πολυσύνθετη δομή, αποτελούμενο από πολυφαινολικά συστατικά, όπως η ρεσβερατρόλη, η κερσετίνη και οι ανθοκυανίνες, ουσίες που δρουν ως αντιοξειδωτικά και φαίνεται να παρέχουν επιπλέον οφέλη στην ανθρώπινη υγεία.

Η ρεσβερατρόλη είναι μία ουσία, η οποία προστατεύει τα φυτά από την υπεριώδη ακτινοβολία και συναντάται κυρίως στη φλούδα και στους σπόρους του σταφυλιού. Γι’ αυτό το λόγο, το κόκκινο κρασί, το οποίο ζυμώνεται με τη φλούδα, περιέχει μεγαλύτερες ποσότητες ρεσβερατρόλης από το λευκό κρασί.

Ωφελεί όταν δε ρέει άφθονο…

Προσοχή: Όλα τα οφέλη που πρόκειται να αναφερθούν παρακάτω ισχύουν μόνο για την μέτρια κατανάλωση κρασιού, όπως αυτή έχει οριστεί από διεθνής οργανισμούς όπως ο American Heart Association (AHA).

Πιο συγκεκριμένα, οι συστάσεις αναφέρουν πως οι άντρες δε θα πρέπει να καταναλώνουν περισσότερες από δύο μερίδες αλκοόλ ημερησίως, ενώ οι γυναίκες όχι περισσότερες από μία. Ως μερίδα ορίζεται ένα μικρό κουτάκι μπύρα (350mL), ένα ποτήρι κρασί (115mL) ή 40 mL ενός υψηλόβαθμου αλκοολικού ποτού, όπως ουίσκι ή βότκα.

Κρασί και υπερβολές: Αυτά είναι τα αποτελέσματα

Ωστόσο, η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να οδηγήσει σε πληθώρα προβλημάτων υγείας, όπως είναι η παχυσαρκία, ορισμένοι τύποι καρκίνου και εγκεφαλικού επεισοδίου για να μην αναφέρουμε την αρνητική επίδρασή της στην καρδιά.

Κρασί και Καρδιαγγειακά νοσήματα

Ένα από τα οφέλη για την υγεία, που μπορεί να προάγει η μέτρια κατανάλωση αλκοόλ, είναι η αύξηση των επιπέδων HDL (“καλής”) χοληστερόλης. Ορισμένες μελέτες επίσης έχουν διαπιστώσει ότι η κατανάλωση αλκοόλ συνδέεται με χαμηλότερο κίνδυνο καρδιαγγειακής νόσου (CVD) και με μειωμένο κίνδυνο θνησιμότητας από οποιαδήποτε αιτία, μεταξύ των ενηλίκων. Η πιθανή προστασία του κρασιού μπορεί επίσης να επεκταθεί και σε άτομα που έχουν ήδη υποστεί κλινικό επεισόδιο, αφού μελέτη απέδειξε πως άτομα μέσης ηλικίας που επιβίωσαν από πρόσφατο οξύ έμφραγμα του μυοκαρδίου, η μέτρια κατανάλωση κρασιού συσχετίστηκε με σημαντική μείωση των επιπλοκών της καρδιαγγειακής νόσου.

Κρασί και Καρκίνος

Η τακτική κατανάλωση κρασιού είχε προστατευτική δράση σε περιστατικά καρκίνου του παχέος εντέρου, όχι μόνο στο στάδιο της ασθένειας αλλά και κατά το στάδιο της επιβίωσης, ενώ σε άλλη μετα-ανάλυση βρέθηκε επίσης ότι πιθανώς να προσφέρει προστασία κατά του καρκίνου του νεφρού.

Παράλληλα, κλινικές μελέτες έχουν δείξει ότι το κόκκινο κρασί αναστέλλει τον πολλαπλασιασμό των κυττάρων από διαφορετικές μορφές καρκίνου του ανθρώπου, όπως του πνεύμονα ή του προστάτη. Ταυτόχρονα, πλήθος ερευνών υποστηρίζουν τον προστατευτικό ρόλο των φλαβονοειδών (βασικό χημικό συστατικό του κρασιού) σε διαφορετικούς καρκίνους του γαστρεντερικού σωλήνα.

Κρασί και Διαβήτης

Σε ό,τι αφορά την επίδραση του κρασιού στο σακχαρώδη διαβήτη, μελέτες έχουν δείξει ασυνεπή αποτελέσματα. Σε μελέτη που πραγματοποιήθηκε σε ευρωπαϊκό πληθυσμό, Βρέθηκε πως η μέτρια κατανάλωση σχετίζεται με μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη τύπου 2. Επίσης, μία άλλη έρευνα, στην οποία οι ασθενείς κατανάλωναν μέτρια ποσότητα κόκκινου κρασιού έδειξε μία πιθανή επιβράδυνση της εξέλιξης της διαβητικής νεφροπάθειας. Ωστόσο, είναι απαραίτητο να πραγματοποιηθούν περαιτέρω μελέτες ώστε να καταστεί βέβαιο το πως επηρεάζεται ο σακχαρώδης διαβήτης από την κατανάλωση κρασιού.

Όσοι ακολουθούν υγιεινές συνήθειες, προτιμούν το κρασί

Η μέτρια κατανάλωση κόκκινου κρασιού μπορεί επίσης να σχετίζεται με καλύτερη γνωστική λειτουργία, όπως φάνηκε από έρευνα που πραγματοποιήθηκε στην Ολλανδία και μάλιστα το ίδιο αποτέλεσμα δε βρέθηκε σε κανένα άλλο ποτό, από όσα ελέγχθηκαν.

Τέλος, μία ιδιαίτερη πληροφορία λαμβάνεται από μία έρευνα, η οποία έδειξε πως οι άνθρωποι που καταναλώνουν κρασί έχουν συσχετιστεί με πιο υγιεινές επιλογές στον τρόπο ζωής τους, σε σχέση με εκείνους που καταναλώνουν άλλα ποτά, οπότε η επίδραση στην υγεία που αποδίδεται στο κρασί πιθανώς να οφείλεται σε κάποιους συγχυτικούς παράγοντες όπως η συνήθεια του καπνίσματος ή η διατροφή.

References

Amor, S., Châlons, P., Aires, V. and Delmas, D. (2018). Polyphenol Extracts from Red Wine and Grapevine: Potential Effects on Cancers. Diseases, 6(4), p.106.

Artero, A., Artero, A., Tarín, J. and Cano, A. (2015). The impact of moderate wine consumption on health. Maturitas, 80(1), pp.3-13.

Diabetes.org. (2019). Home | ADA. [online] Available at: https://www.diabetes.org/ [Accessed 20 Dec. 2019].

Fernandes, I., Pérez-Gregorio, R., Soares, S., Mateus, N. and de Freitas, V. (2017). Wine Flavonoids in Health and Disease Prevention. Molecules, 22(2), p.292.

Golan, R., Gepner, Y. and Shai, I. (2018). Wine and Health–New Evidence. European Journal of Clinical Nutrition, 72(S1), pp.55-59.

Haseeb, S., Alexander, B. and Baranchuk, A. (2017). Wine and Cardiovascular Health. Circulation, 136(15), pp.1434-1448.

Snopek, L., Mlcek, J., Sochorova, L., Baron, M., Hlavacova, I., Jurikova, T., Kizek, R., Sedlackova, E. and Sochor, J. (2018). Contribution of Red Wine Consumption to Human Health Protection. Molecules, 23(7), p.1684.

www.heart.org. (2019). American Heart Association. [online] Available at: https://www.heart.org/en [Accessed 20 Dec. 2019].

Write A Comment