Κρασί και υγεία: Όλες οι απαντήσεις σ’ ένα άρθρο! - TFM.gr

Κρασί και υγεία… Η κατανάλωση κρασιού είναι δημοφιλής ανά τους αιώνες, με οφέλη για την υγεία, που επιβεβαιώνονται από πλήθος μελετών. Ανάμεσα στο λευκό και το κόκκινο κρασί, αυτό με τα μεγαλύτερα οφέλη για την υγεία είναι το κόκκινο.

Αυτό συμβαίνει καθώς η διαδικασία παραγωγής του το διαφοροποιεί και το κάνει πιο πλούσιο στην πολύτιμη πολυφαινόλη, τη ρεσβερατρόλη.

Στο κόκκινο κρασί λοιπόν, διατηρείται ο σπόρος και το δέρμα των σταφυλιών και χρησιμοποιείται περισσότερος χρόνος για την εξαγωγή πολυφαινολών σε σχέση με την παραγωγή του λευκού κρασιού με τελική ποσότητα πολυφαινολών 1,8g/L, έναντι περίπου 0,3g/L στο λευκό κρασί όπου αφαιρούνται τα στερεά στοιχεία και το δέρμα του σταφυλιού.

Κρασί και υγεία: Ποια είναι τα οφέλη

Το κόκκινο κρασί είναι πλούσιο σε πολυφαινόλες, ανθοκυανιδίνες και κατεχίνες. Η πολυφαινόλη που φαίνεται να έχει ιδιαίτερα ευεργετική και αντιοξειδωτική δράση είναι η ρεσβερατρόλη.

Μπορεί να αποτρέψει καρδιαγγειακές παθήσεις, καθώς εξουδετερώνει τις ελεύθερες ρίζες οξυγόνου οι οποίες μπορούν να βλάψουν τα κύτταρα. Μελέτες δείχνουν ότι μειώνει τη συσσώρευση αιμοπεταλίων αντισταθμίζοντας το σχηματισμό θρόμβων, ενώ παράλληλα έχει και αντιφλεγμονώδη δράση.

Φαίνεται να μειώνει την LDL  χοληστερόλη αυξάνοντας την HDL, καθώς αναστέλλει την παραγωγή του ενζύμου HGM-COA αναγωγάση, υπεύθυνο για την παραγωγή της χοληστερόλης. Εμποδίζει και την οξείδωση της LDL κι έτσι επιβραδύνεται η διαδικασία της αθηροσκλήρωσης.

Αυτό που κάνει ξεχωριστή τη ρεσβερατρόλη είναι ότι μπορεί να διαπεράσει τον αιματοεγκεφαλικό φραγμό κι έτσι να προστατεύσει και τα εγκεφαλικά και νευρικά κύτταρα από τις βλάβες του οξειδωτικού στρες. Η πρόληψη της εκδήλωσης καρδιαγγειακών νοσημάτων που σχετίζεται με τη μέτρια κατανάλωση κόκκινου κρασιού μπορεί να ενισχυθεί με παράλληλη υιοθέτηση μεσογειακού τύπου διατροφής.

Κόκκινο κρασί και καρκίνος: Μύθος ή αλήθεια όσα ακούμε;

Η ρεσβερατρόλη φαίνεται να εμποδίζει την έναρξη, ανάπτυξη κα μετάσταση ενός καρκινικού όγκου λόγω της αντιοξειδωτικής δράσης της στα κύτταρα.

Η μέτρια κατανάλωση κρασιού σε συνδυασμό με υγιεινή διατροφή σχετίζονται με την πρόληψη του καρκίνου. Η συσχέτιση αυτή προκύπτει από την παρουσία αντιοξειδωτικών ουσιών στα φρούτα και τα λαχανικά και πολυφαινολών στο κόκκινο κρασί. Συνίσταται μέτρια κατανάλωση κρασιού καθημερινά κυρίως με φαγητό. Μελέτες δείχνουν ότι 5- 7 μερίδες φρούτων και λαχανικών την ημέρα και 2 μερίδες κόκκινο κρασί μπορεί να οδηγήσουν σε υγεία και μακροζωία.

Τελικά πόσο κρασί μπορούμε να πίνουμε;

Με τον όρο «μέτρια κατανάλωση» εννοούμε ως 15γρ και 30γρ αλκοόλ για γυναίκες και άνδρες αντίστοιχα, ημερήσια προαιρετική κατανάλωση. Αυτό πρακτικά σημαίνει 1 ποτήρι για τις γυναίκες και 2 για τους άνδρες.

Όταν κάνουμε δίαιτα πίνουμε κρασί;

Φυσικά και μπορούμε μάλιστα να το εντάξουμε στη δίαιτα μας, αρκεί να διατηρούμε το αρνητικό ενεργειακό ισοζύγιο που είναι απαραίτητο για την απώλεια σωματικού βάρους.

Παν μέτρον άριστον και καλή απόλαυση!

Βιβλιογραφία:

Contribution of Red Wine Consumption to Human Health Protection Lukas Snopek,1 Jiri Mlcek,1,* Lenka Sochorova,2 Mojmir Baron,2 Irena Hlavacova,1 Tunde Jurikova,3 Rene Kizek,4 Eva Sedlackova,1 and Jiri Sochor2

Levantesi G., Marfisi R., Mozaffarian D., Franzosi M.G., Maggioni A., Nicolosi G.L., Marchioli R. Wine consumption and risk of cardiovascular events after myocardial infarction: Results from the GISSI-Prevenzione trial. Int. J. Cardiol. 2013;163:282–287. doi: 10.1016/j.ijcard.2011.06.053. 

Covas M.I., Gambert P., Fitó M., de la Torre R. Wine and oxidative stress: Up-to-date evidence of the effects of moderate wine consumption on oxidative damage in humans. Atherosclerosis. 2010;208:297–304. doi: 10.1016/j.atherosclerosis.2009.06.031. 

Giacosa A., Barale R., Bavaresco L., Gatenby P., Gerbi V., Janssens J., Morazzoni P. Cancer prevention in Europe: The Mediterranean diet as a protective choice. Eur. J. Cancer Prev. 2013;22:90–95. doi: 10.1097/CEJ.0b013e328354d2d7. 

Write A Comment