Διατροφή και Παγκόσμιες Τάσεις: Τι αλλάζει... - TFM.gr

Κατά καιρούς όλοι γινόμαστε μάρτυρες της «νέας» θαυματουργής δίαιτας και ακολουθούμε μία διατροφή, που πιστεύουμε πως θα μας “σώσει” από όλα τα δεινά. Θα μειώσει το βάρος και το λίπος, θα εξαφανίσει το σάκχαρο ή θα προστατέψει τα νεφρά και διάφορα άλλα.

Μπροστά από τα μάτια μας περνάνε οι διατροφικές πληροφορίες από τους «μάγους της διατροφής», και η αλήθεια είναι ότι ο καταναλωτής ανήμπορος να αντιδράσει ακολουθεί τις τάσεις του συρμού και αναλώνεται σε δίαιτες με κετογονικό αποτέλεσμα ή κάνει διάφορα αμφιλεγόμενα τέστ δυσανεξίας ή ακόμα χειρότερα καταναλώνει «μαγικές» τροφές.

Και ενώ όλα τα ανωτέρω συμβαίνουν στον βωμό του κέρδους, η παγκόσμια διατροφική αντίληψη αλλάζει και έχει μεγάλο ενδιαφέρον να φωτιστεί αυτή η αλλαγή σε βάρος όλων των παραπλανητικών πληροφοριών.

Αρχικά λοιπόν είναι υψίστης σημασίας να τονιστεί ότι η βιομηχανία τροφίμων αλλάζει τον χάρτη των παραδοσιακών τροφίμων και δημιουργεί νέα καινοτομικά τρόφιμα που αφού παρουσιάζονται σε έγκυρες εκθεσεις τροφίμων στην συνέχεια κατακλύζουν τις αγορές τροφίμων της Υφηλίου.

Πίνακας 1.

Ο πίνακας 1 μας δίνει 2 σημαντικές πληροφορίες : αρχικά η περίφημη γενιά των Ζ (όσων γεννηθήκαν μετά το έτος 2000) δεν θέλει να μαγειρεύει και επιπλέον αυτά που παραγγέλνει εκτός σπιτιού κυρίως τα καταναλώνει εν κινήσει (στο αυτοκίνητο, περπατώντας, στο μετρό κτλ). Άρα συνεχώς οι βιομηχανίες παράγουν τρόφιμα που να εξυπηρετούν τα ανωτέρω, και θα ναι όλο και πιο συχνά τα τρόφιμα που θα έχουν καλύτερες συσκευασίες και όλο και περισσότερο μεγαλύτερους χρόνους συντήρησης.

Στην συνέχεια είναι σημαντικό να αντιληφθούμε όλοι όσοι ασχολούμαστε επαγγελματικά με την διατροφική αγωγή, ότι η νέα εξίσωση για την ισορροπημένη διατροφή έχει αλλάξει. Πλέον ο καταναλωτής θέλει η τροφή του εκτός από καλής ποιότητας να εχει ωραία χρώματα, ωραίο σχήμα, να «γράφει» καλά στο instagram και κυρίως τα τρόφιμα να ταιριάζουν με το lifestyle που έχει υιοθετήσει.

Στον πίνακα 2 βλέπουμε ότι σήμερα παρά ποτέ ο καταναλωτής αντιλαμβάνεται τον  όρο υγιεινό με συγκεκριμένο τρόπο και όχι όπως παλιά (πχ. Η μεσογειακή διατροφή κάνει καλό, ενώ το takeaway κάνει κακό).  

Πίνακας 2.

Ο σύγχρονος καταναλωτής χρειάζεται την διαβεβαίωση πλέον από την βιομηχανία τροφίμων ότι θα τον ενημερώνει υπεύθυνα για τους ισχυρισμούς διατροφής και υγείας, για την ύπαρξη μεταλλαγμένων, για την προσθήκη σακχάρων, για την προσθήκη συντηρητικών ή πρόσθετων και γενικά για όλες αυτές τις πληροφορίες που συνθέτουν την καθαρή ετικέτα (clean label).  Η εξειδίκευση στην διατροφή του είναι κάτι που ζητά επίμονα και ταυτόχρονα θέλει η γεύση να παίζει κυρίαρχο ρόλο. Κυρίαρχα είναι πιά και τα τρόφιμα «ελεύθερα σε» (free from), τα οποία για παράδειγμα δεν περιέχουν γλουτένη ή λακτόζη ή εν δυνάμη προς ζύμωση σακχαρίδια και πολυόλες (FoDMAP diet).

Τέλος η παγκόσμια διατροφική αντίληψη αλλάζει και φερνει στο προσκήνιο τρόφιμα που για εκατοντάδες χρόνια δεν είχαν κανένα ενδιαφέρον (για παράδειγμα αλεύρι από χαρούπι ή τα διαρκώς επιβαλλόμενα πλέον τρόφιμα ολικής αλέσεως). Η σημαντικότερη αλλαγή στην πρωτεινική πρόσληψη δεν είναι μόνο πλέον τα φυτικής πρόσληψης τρόφιμα αλλά τα ….έντομα. Κι όμως! Τα επόμενα χρόνια οι ευρωπαικές αγορές θα κατακλυστούν από αλεύρι γρύλου ή γλυκίσματα με βρώσιμα σκουλίκια.

Ανακεφαλαιώνοντας θα ήθελα να μεταδώσω το μήνυμα της αλλαγής των παγκόσμιων τάσεων στην διατροφική αντίληψη και βιομηχανία. Στόχος μας ο ενημερωμένος καταναλωτής και η αφύπνηση για την υποδοχή των νέων εξελίξεων.

Παπαβαγγέλης Χρήστος, MSc, PHD

Νοσοκομειακός Διαιτολόγος ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ

Επιστημονικός υπεύθυνος του Nutritional Solutions