Ψυχική υγεία: Όλα αυτά που της κάνουν καλό - TFM.gr

Η Παγκόσμια Ημέρα για την Ψυχική Υγεία γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 10 Οκτωβρίου. Ο στόχος της είναι να ευαισθητοποιήσει το κοινό για τις ψυχικές ασθένειες αλλά και να ενώσει τις δυνάμεις όλων μας για καλύτερη υγεία, κομμάτι της οποίας είναι η ψυχική.

Οι φετινοί εορτασμοί κινούνται, όπως ολόκληρος ο πλανήτης, γύρω από τον Covid- 19. Από την πανδημία κι έπειτα παρατηρείται παγκοσμίως μία μείωση στην ποιότητα των υπηρεσιών που παρέχονται σε άτομα με προβλήματα ψυχικής υγείας. Έτσι ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας ζητάει την ευαισθητοποίηση και δράση για μεγαλύτερη επένδυση στην ψυχική υγεία.

Τι είναι η ψυχική υγεία

Είναι κάτι, που μας αφορά όλους αφού όλοι έχουμε ψυχή. Είναι ένα κομμάτι της γενικότερης υγείας μας, γιατί η ψυχική έχει τη δύναμη να βελτιώσει ή βλάψει και τη σωματική. Η καλή ψυχική υγεία όμως, θα λέγαμε πως εξαρτάται από διάφορους παράγοντες και ενέχει μία υποκειμενικότητα.

Αντικειμενικά μιλώντας όταν ένα άτομο έχει ισορροπία στην καθημερινότητά του, είναι λειτουργικό και αποτελεσματικό σε αυτά που αναλαμβάνει και σε ό,τι κάνει, τότε ναι έχει καλή ψυχική υγεία.

Ωστόσο αξίζει να αναφέρουμε πως ένας στους έξι ενήλικες εμφανίζει προβλήματα ψυχικής υγείας, αφού σε αυτά δεν είναι μόνο τα νοσήματα αλλά και οι κρίσεις άγχους ή κατάθλιψης.

Η σημερινή ημέρα μάς αφορά όλους

Η ψυχική υγεία δε γνωρίζει ηλικία, φύλο, οικονομική ή κοινωνική κατάσταση. “Χτυπάει” όλους ανεξαιρέτως κι αυτό αποδεικνύεται από σχετικές έρευνες και τα στατιστικά στοιχεία που μας δίνουν.

Σύμφωνα με τις προβλέψεις, οι οποίες τροποποιούνται καθημερινά από την πανδημία κι έπειτα, έως το τέλος του 2020 η κατάθλιψη φαίνεται να είναι η δεύτερη πιο συνήθης αιτία για την απώλεια της φυσιολογικής λειτουργίας.

Η συγκεκριμένη παραδοχή των επιστημόνων αφορά τα παιδιά, τους ενήλικες, τις γυναίκες, τους άνδρες, τους πλούσιους και τους φτωχούς.

Μία μικρή διαφοροποίηση παρατηρείται στους ασκούμενους, καθώς η άσκηση περιορίζει τις πιθανότητες για κάποια ψυχική ασθένεια (όταν φυσικά δε συντρέχουν άλλοι παράγοντες όπως είναι το γονίδιο, το ιατρικό ιστορικό για την ψυχιατρική κατάσταση της οικογένειας, οι εμπειρίες της ζωής του κάθε ατόμου και τα σοκ ή τραύματα που του έχουν προκαλέσει).

Προσοχή όμως! Και η ίδια η άσκηση ενδέχεται να κρύβει τον ψυχαναγκασμό της όπως αναλύουμε παρακάτω…

Τι κάνει καλό στην ψυχική υγεία

Η απάντηση είναι κάπως υποκειμενική, αφού το τι γαληνεύει την ψυχή του καθενός διαφέρει. Αλήθεια εσύ πόσο χρόνο αφιερώνεις καθημερινά για την ψυχή σου;

Εφόσον εστιάσουμε στον χρόνο και δώσουμε λίγο παραπάνω στην ψυχή μας, ας δούμε τις γενικές κοινές συμβουλές για καλύτερη ψυχική υγεία στην καθημερινότητα.

  1. Κοινωνικότητα: Σε μία άλλη εκτός πανδημίας ζωή, η κοινωνικότητα είναι το Νούμερο 1 για την καλή ψυχική υγεία. Η απομόνωση από την άλλη ενισχύει τις καταθλιπτικές τάσεις. Ανοιγόμαστε και μιλάμε για ό,τι μας απασχολεί στους δικούς μας ανθρώπους ή γιατί όχι, σ’ έναν ειδικό.
  2. Συντήρηση: Μην ξεχνάς να συντηρείς την ψυχή σου κάθε μέρα κι αν δεν έχεις τον ελάχιστο χρόνο που σου “ζητάει”, να τον βρεις.
  3. Σημασία: Η ψυχική υγεία όταν δεν είναι “καλά” δε δίνει άμεσα συμπτώματα όπως η σωματική. Αυτό μάς οδηγεί να μην ανησυχούμε όσο πρέπει, μόλις δε νιώθουμε καλά ψυχολογικά. Υπάρχουν αρκετές περιπτώσεις που η κακή διάθεση έχει γίνει διαταραχή, χωρίς ο ασθενής να το καταλάβει. Το ιδανικό θα ήταν να υπάρχει μία μορφή check up σαν τις εξετάσεις που κάνουμε κάθε χρόνο για τη σωματική υγεία μας.
  4. Πρόγραμμα: Το πρόγραμμα που δε γίνεται ψυχαναγκαστικά, οργανώνει τη ζωή μας και μας κάνει να νιώθουμε καλά. Φροντίζουμε το πρωινό γεύμα μας για να ξεκινάει η μέρα με επάρκεια σε θρεπτικά συστατικά και ενέργεια, εξασφαλίζουμε τον ποιοτικό ύπνο, ακολουθούμε μία ισορροπημένη διατροφή χωρίς υπερβολές αλλά και χωρίς στερήσεις, ασκούμαστε συστηματικά, επικοινωνούμε με τους ανθρώπους μας.
  5. Άσκηση: Η συστηματική άσκηση συμβάλλει τόσο στην ψυχική όσο και στη σωματική υγεία. Οι ειδικοί συστήνουν να ασκούμαστε περίπου 45’ για πέντε φορές την εβδομάδα, χωρίς υπερβολές. Για παράδειγμα η υπερβολική άσκηση των 3 ωρών, θεωρείται ως ένα είδος ψυχαναγκασμού. Οπότε αυτόματα δε βοηθάει στην καλή ψυχική υγεία.
  6. Περιορίζουμε την επαφή με την τεχνολογία στα απαραίτητα: Το λεγόμενο μπλε φως από τις οθόνες του υπολογιστή, του κινητού ή του tablet δε βοηθάει στην ηρεμία ή στον ποιοτικό ύπνο. Έχουν επισημανθεί αρκετές φορές οι άμεσες κι έμμεσες συνδέσεις μεταξύ του φωτός και της διάθεσης ενός ανθρώπου. Σκέψου, για παράδειγμα, πόση ευτυχία σου προσφέρει μία ηλιόλουστη μέρα; Το μπλε φως όμως δεν είναι από αυτά που επηρεάζουν θετικά το συναίσθημα κι αντιθέτως μας διαταράσσουν.

Write A Comment