Υπεργλυκαιμία: Τι είναι και γιατί πρέπει να την προλάβουμε - TFM.gr

Με τον όρο γλυκαιμία (glycemia) χαρακτηρίζεται το φυσιολογικό επίπεδο περιεκτικότητας της γλυκόζης στο αίμα. Η γλυκαιμία προσδιορίζεται στο ένα γραμμάριο ανά λίτρο κι όταν αυτή είναι σε μεγαλύτερα επίπεδα, έχουμε το φαινόμενο της υπεργλυκαιμίας. Στην αντίθετη περίπτωση, υπογλυκαιμία.

Ποια είναι όμως τα αίτια αυτών των αυξομειώσεων και πόσο μπορούν να επηρεάσουν την αγγειακή λειτουργία του οργανισμού;

Υπεργλυκαιμία και Αίτια

Ουσιαστικά τα κύρια αίτια της υπεργλυκαιμίας είναι βλάβες του παγκρέατος, όπου παράγεται η κύρια ορμόνη που χρειάζεται ο οργανισμός για το μεταβολισμό του σακχάρου, η ινσουλίνη (κύτταρα Λάγκερχανς).

Πως η υπεργλυκαιμία επηρεάζει την αγγειακή λειτουργία;

Η υπεργλυκαιμία αποτελεί μία από τις βασικές αιτίες βλαβών στα αγγεία του οργανισμού. Αυτές επηρεάζουν όλα τα αγγεία. Το αυξημένο σάκχαρο προκαλεί συχνά αρτηριοσκλήρωση, τόσο στα καρδιακά κι εγκεφαλικά αγγεία όσο και στα περιφερικά. Τα τελευταία μεταφέρουν το αίμα από την καρδιά προς την περιφέρεια (κοιλιακή αορτή και οι κλάδοι της, αρτηριακό δίκτυο των άκρων).

Όσον αφορά τον συσχετισμό του διαβήτη με τη στεφανιαία νόσο, αυτός αποτελεί έναν από τους παράγοντές της. Ας μην ξεχνάμε ότι το σάκχαρο δηλαδή ο διαβήτης είναι μία συστηματική νόσος, που επηρεάζει αρνητικά κάθε λειτουργία του οργανισμού.

Τέλος η υπεργλυκαιμία δημιουργεί προβλήματα και στα αγγεία των ματιών, επομένως στην όραση ενώ οι αρνητικές συνέπειές της ενδέχεται να φτάσουν μέχρι και σε νεφρική ανεπάρκεια.

Ωστόσο όταν φροντίζουμε για τη μείωση της υπεργλυκαιμίας, όλα τα παραπάνω μπορούν να προληφθούν.

Υπεγλυκαιμία και Διατροφή

Μεγάλο κομμάτι της ρύθμισης της γλυκαιμίας έχει να κάνει με τις διατροφικές μας συνήθειες. Τα φυσιολογικά επίπεδα του σακχάρου στο αίμα μειώνουν εντυπωσιακά τον κίνδυνο εγκεφαλικών επεισοδίων, εμφραγμάτων, ανεπάρκειας των διαφόρων οργάνων και τον κίνδυνο αποφράξεως των αγγείων στα άκρα. Όσο πηγαίνουμε προς τα φυσιολογικά επίπεδα της γλυκόζης στο αίμα, τόσο μειώνεται ο κίνδυνος. Η πρόληψη κι αντιμετώπιση μίας τέτοιας κατάστασης μπορεί να γίνει και διατροφικά.

Αυξήστε την κατανάλωση φρούτων, λαχανικών, οσπρίων, καρυδιών, δημητριακών ολικής άλεσης και γενικότερα των φυτικών ινών. Ρωτήστε σχετικά τον Διατροφολόγο σας και φροντίστε για τη μείωση της κατανάλωσης τροφίμων με υψηλό γλυκαιμικό δείκτη. Τέτοιες τροφές είναι για παράδειγμα οι αμυλούχες (μακαρόνια, λευκό ρύζι, γλυκοπατάτα), τα μπισκότα, αρκετά γλυκά και φυσικά τα αναψυκτικά.

Τέλος περιορίστε σημαντικά την κατανάλωση φαγητού έξω ή από έξω και προτιμήστε το σπιτικό, σωστά και προσεγμένα μαγειρεμένο, σπιτικό φαγητό.

Write A Comment